zondag 22 januari 2017

Schöne schiet Ajax naar overwinning in Galgenwaard

Soepel verliep het niet voor Ajax, het keek 83 minuten lang tegen een achterstand aan, maar Lasse Schöne nam op perfecte wijze revanche op het Utrecht-publiek.

Soepel verloopt het voor Ajax eigenlijk nooit uit bij Utrecht, en ook vanmiddag had het de andere kant op kunnen vallen. In de eerste helft had Utrecht op voorsprong kunnen komen, maar raakte Zivkovic de lat. Dat zelfde overkwam Ziyech. In de 2e helft kreeg Ajax de uitgelezen kans om via een penalty op voorsprong te komen. Younes schoot de bal tegen een arm op in de Utrecht-verdediging en Schöne mocht volkomen terecht aanleggen vanaf elf meter. De Deen miste wel echter, waarna het Utrecht-publiek scandeerde "Schöne bedankt, Schöne bedankt". Dat hield wel op toen Schöne in de slotfase van het duel op fenomenale wijze de wedstrijd in het voordeel van Ajax besliste. De ervaren middenvelder kreeg een afvallende bal en schoot al zijn frustratie eruit: 0-1. Daarna probeerde Utrecht nog in een alles-of-niets-poging een gelijkmaker te forceren, maar het kwam niet meer tot grote kansen.

Ajax-trainer Peter Bosz kijkt tevreden terug op de wedstrijd: "We kwamen hier om te winnen, en dat hebben we gedaan. Daar ben ik niet alleen blij mee, ik ben ook blij met de wijze waarop. Matchwinner Lasse Schöne was verbaasd over zichzelf wat betreft de penalty: "Ik had wel gedacht dat hij naar die hoek zou gaan, dus ik dacht ik schiet door het midden, maar hij was eigenlijk veel te hard. Ik was er zelf ook verbaasd over."

Door de overwinning komt Ajax weer op vijf punten achter Feyenoord, dat gisteravond won van Willem II, met 0-1. Voor beide teams wacht volgende keer een thuiswedstrijd: Feyenoord moet tegen NEC en Ajax ontvangt ADO Den Haag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten